VÄLLISTE I DIMMA

Det är första sommaren i Åre och jag, Marcus och Petter var supersugna på att fjällvandra. Och trots att det bara var i början av juni och det normalt inte är riktigt säsong för fjällvandring, så kunde vi inte låta bli att åka upp över pingst. Vi kom iväg på torsdagkvällen och hade tre härliga dagsturer att se fram emot!

Vi konstaterade att södra Årefjällen verkade vara lite torrare så här års, så vi fokuserade på Vålådalen och Edsåsdalen. Första turen blev Välliste runt (led 240). Till höger en bild från vackra Ytterstvallen ett par kilometer från Trillevallen, där vi startade. Här serveras det tydligen våfflor vintertid. En anledning nog att återkomma hit i vinter.

LYXIGA MACKOR Leden började i skog utan någon större höjdskillnad bort till Ytterstvallen, men efter det blev det klart brantare uppför. När vi kommit en upp på kalfjället så började det svepa in dimma, och någon kilometer från toppen tog vi en fika med lyxiga mackor från Åre bageri. Smarrigt!

KNOPPAR Dimman blev allt tjockare och tjockare och på vägen upp mot toppen så såg vi inte många meter. Det var lite suggestivt men inte desto mindre härligt.

Sommaren var i antågande men ännu hade inga knoppar slagit ut.

TJOCKA Till slut nådde vi toppen av Välliste, 1025 möh. Snacka om tjocka! Inne i stugan läste vi om en liten flicka som hade gått vilse och avlidit uppe på fjället för många år sedan.

Sista biten ner från toppen var kort och enkel, och mynnade ut i Trillevallens skidsystem. Nöjda och belåtna åkte vi tillbaka till Åre för att vila benen inför nästa dags strapats.